Reklama i promocja

lip 13, 2011 | Brak kategorii

Promocja kwater agroturystycznych ma na celu rozpropagowanie informacji o gospodarstwie wśród potencjalnych turystów. Działania promocyjne prowadzone przez samych kwaterodawców są często dość ograniczone. Tworzenie i prowadzenie skutecznej promocji i reklamy agroturystyki wymaga przygotowania odpowiednich środków.

Jednym z najskuteczniejszych środków reklamy w turystyce jest katalog. Katalogi wydawane są przez stowarzyszenia, biura podróży, władze samorządowe i zawierają oferty nawet kilkudziesięciu gospodarstw. Każda kwatera przedstawiona jest indywidualnie z dokładnym opisem i zdjęciem obiektu.

Folder, ulotka, broszura są podobne do katalogu ale zawierają oferty od jednego do kilkunastu gospodarstw. Wydawane są głównie przez indywidualne gospodarstwa lub lokalne stowarzyszenia. Wydawnictwa takie zawierają taką ilość informacji (bez zbędnych opisów) aby skłonić klienta do skorzystania z oferty. W takich wydawnictwach powinny być zawarte w szczególności następujące dane: położenie gospodarstw, rodzaj zakwaterowania, okres przyjmowania gości, urządzenia dla gości, odległości (od przystanku PKS, PKP, jeziora, sklepu, punktu gastronomicznego, itp.), możliwość przyjazdu ze zwierzętami, garaż, znajomość języków obcych, mapka przedstawiająca lokalizację i plan dojazdu, zdjęcie kwatery.

Wizytówki i widokówki ze zdjęciem gospodarstwa, adresem i krótkim opisem reklamowym jego walorów. Są one niezbyt drogim środkiem promocji o skutecznym oddziaływaniu, przyciągającym uwagę klienta. Mogą być one wręczane gościom, dołączane do korespondencji listowej.

Mapy i przewodniki o okolicy lub województwie wydawane są przez gminy, stowarzyszenia.

Własna strona internetowa również pozwala kwaterodawcom na zaprezentowanie własnej oferty. Na takiej stronie umieszczane są dokładne informacje o gospodarstwie, z cennikiem usług, z wieloma zdjęciami kwatery i okolicy gospodarstwa. Strona internetowa daje również możliwość rezerwacji miejsc w kwaterze za pośrednictwem e-maila. Zaletą posiadania strony jest możliwość częstych aktualizacji informacji np. cennik, telefony, itp.

Ogłoszenia prasowe – aby były efektowne powinny być użyte z innymi środkami promocyjnymi. Mogą być zamieszczane przez pojedyncze gospodarstwa lub kilka razem. najlepiej w gazetach lub czasopismach, których tematyka odpowiada wybranemu segmentowi rynku.

Skuteczne są też promocje specjalne – jak np. list z wiadomością przesyłany byłym gościom jako forma zachęty do ponownego przyjazdu.

Opracowaną koncepcję promocji agroturystyki wraz z materiałami reklamowymi można prezentować na giełdach, targach turystycznych, kiermaszach itp., których niejednokrotnie głównym organizatorem są organizacje turystyczne, stowarzyszenia, samorządy. Kwaterodawcy powinni korzystać z takich form promocji. Dlatego też bardzo ważne jest przystąpienie kwaterodawcy do stowarzyszenia agroturystycznego.

Ponadto Ośrodki Doradztwa Rolniczego popularyzują agroturystykę wśród rolników i pomagają im w organizowaniu tej działalności. Pracownicy ODR-ów opracowują materiały prasowe, wydają regionalne katalogi agroturystyczne, umieszczają oferty kwater na stronach internetowych.
Należy jednak pamiętać, że najlepszą reklamą dla gospodarstwa agroturystycznego jest zadowolony gość. Oblicza się, że o własnym zadowoleniu informuje on do 8 osób ze swego otoczenia, co w efekcie daje kolejnych chętnych do skorzystania z wypoczynku w chwalonym gospodarstwie. Najpierw trzeba jednak zdobyć pierwszych gości, a także dotrzeć do tych, którzy o naszej działalności nic jeszcze nie wiedzą, mają natomiast ochotę na wypoczynek na wsi.

Skip to content