Syropy. Skarby domowej apteczki.

gr. 6, 2022

Słowo syrop najczęściej przywołuje na myśl gęstą, lepką ciecz, lecz nie każdy wie jaki to wielki skarb dla naszego zdrowia.

Domowe syropy nie tylko zachwycają swoim smakiem, ale pełnią także funkcję leczniczą, ratując w razie różnego rodzaju dolegliwości. W zimowy mroźny dzień dobrze jest sięgnąć po taki domowy specyfik. Dobry syrop może przygotować każdy. Nie jest wymagana tu ani skomplikowana wiedza na temat składników, ani fachowe wykształcenie.

Oto kilka przepisów:

Syrop z cebuli:

-2-3 cebule

– 5 łyżek cukru lub miodu

– ząbek czosnku

Cebulę należy drobno pokroić i zasypać cukrem lub dodać miód oraz posiekany ząbek czosnku. Wymieszać i odstawić na ok 5 godzin do puszczenia soku. Po tym czasie utworzony syrop jest już gotowy i należy go zlać do słoiczka i wstawić do lodówki. Pić po 2 łyżeczki co 2-3 godziny.

Syrop z cebuli zawiera wiele witamin o działaniu silnie dezynfekującym i łagodzącym. Uzupełnia niedobory witaminy C, A, B1, B2, PP oraz wiele mikroelementów: cynku budującego odporność przeciwwirusową, przeciwmiażdżycowego selenu, fosforu będącego budulcem kości oraz wapnia.

Syrop z buraka:

– duży burak

– 2 łyżki cukru trzcinowego

Umyć i obrać buraka, pokroić w kostkę, zasypać cukrem. Wymieszać i odstawić na kilka godzin. Dawkowanie: dzieci po 1-2 łyżeczki co kilka godzin, dorośli po 1-2 łyżki co kilka godzin.

Syrop z buraka zwalcza uciążliwy kaszel i chrypkę. Oczyszcza drogi oddechowe i ułatwia odkrztuszanie zalegającej wydzieliny. Jest źródłem witaminy C, kwasu foliowego, magnezu, wapnia, żelaza oraz potasu. Buraki dostarczają betainy (składnik odżywczy), który skutecznie zwalcza stany zapalne oraz działa bakteriostatycznie.

Syrop z pigwy:

-1 kg owoców pigwy

-1/2 kg cukru

Owoce myjemy i każdy z nich kroimy na 4 części (ze skórką). Wydrążamy pestki i kroimy pigwę w cienkie plasterki. Układamy je warstwami w dużym słoiku, każdą warstwę przesypujemy cukrem. Zamykamy słoik i odstawiamy w ciepłe miejsce na 4-5 dni, mieszając zawartość raz dziennie. Syrop wytworzony przelewamy do słoików i pasteryzujemy ok 10 min. Stosowanie: dorośli: łyżkę syropu trzy razy dziennie, dzieci po łyżeczce trzy razy dziennie.

Syrop z pigwy zawiera najwięcej witaminy C (15 mg w 100 g), która wzmacnia układ odpornościowy oraz witaminy z grupy B. Owoce z pigwy bogate są w wiele związków mineralnych: wapń, potas, żelazo, miedź, magnez i fosfor. Pigwa w postaci syropu z dodatkiem miodu to idealny sposób na kaszel czy przeziębienie.

 

Literatura:

 

 Krystyna Fiłonowicz

PZDR Hajnówka

Skip to content