Ciekawymi rozwiązaniami dotyczącymi budowy lokalnej marki, jej promocji i rozwijania, może pochwalić się województwo dolnośląskie, o czym mogli przekonać się uczestnicy wyjazdu, który odbył się 26-28 października 2015 r.
Wyjazd umożiwił zapoznanie się z zasadami tworzenia partnerstwa dla potrzeb promowania swego regionu i lokalnej marki żywnościowej. Pomógł uczestnikom zrozumieć rolę jako mogą pełnić w zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich. Stworzył także możliwość poznania instrumentów kreowania miejsc pracy na terenach wiejskich. Wyjazd studyjny wpisał się w promowanie włączenia społecznego, zmniejszenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. Ponadto miał za cel aktywizację mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz podejmowania inicjatyw w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, w tym kreowania miejsc pracy na terenach wiejskich.
Osoby biorące udział w wyjeździe studyjnym wysłuchały wykładów na temat promocji produktów regionalnych i tradycyjnych na Dolnym Śląsku oraz o współpracy i partnerstwie w rozwoju rynku produktów regionalnych oraz tradycyjnych.
Budowanie lokalnej marki
W ramach wizyt studyjnych uczestnicy wyjazdu odwiedzili LGD „Partnerstwo Ducha Gór” działające na obszarze ośmiu gmin, stanowiących niemal cały obszar powiatu jeleniogórskiego, a także gospodarstwo ekologiczne „Kozia Łąka” zajmujące się hodowlą kóz i przetwórstwem mleka koziego.
Gospodarstwo ekologiczne „Kozia Łąka” położone jest w pobliżu Jeleniej Góry. Własciciele zajmują się hodowlą kóz, i przetwórstwem mleka koziego. W 2010 r. Ser Kozi Łomnicki został wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych. W 2012 r. ser kozi dojrzewający z kozieradką otrzymał ogólnopolską nagrodę „Perła 2012”. Gospodarstwo należy do Sieci Zagród Edukacyjnych. Gospodarze prowadzą również sprzedaż internetową swoich wyrobów, a mają ich ponad 20 rodzajów.
W Łomnicy, uczestnicy wyjazdu, odwiedzili rodzinne gospodarstwo rolne i agroturystyczne „Łomniczanka”. Gospodarz zajmuje się uprawą roślinną, hodowlą bydła mięsnego, hodowlą karpi i pstrągów, a gospodyni chowa kury, nadzoruje działalność agroturystyczną i prowadzi sklep z produktami regionalnymi „Wiejskie Delicje”. Mozna w nim kupić najlepsze regionalne produkty z Dolnego Śląska oraz z innych województw (są tu m.in. wyroby firmy „Dary Natury” z woj. podlaskiego). W sklepie sprzedawane są m.in.wyroby garmażeryjne wytwarzane w gospodarstwie.
Uczestnicy wyjazdu zapoznali się rownież z dzialalnością rodzinnej firmy „Ol’Vita”, która powstała w 2004 r. Podstawowym wyrobem firmy jest olej rzepakowy tłoczony na zimno, a surowiec skupowany jest od okolicznych rolników, których gospodarstwa położone są na terenie Ślężańskiego Parku Krajobrazowego. Ślężański olej rzepakowy w 2013 roku otrzymał ogólnopolską Perłę. Firma cały czas rozwija się i wprowadza coraz ciekawsze produkty, np. olej z pestek truskawek, olej z pszennych zarodków.
Rodzinna firma Dar-Vit w miejscowości Słotwina, zajmującą się przetwórstwem mięsa cieszy się powodzeniem. Wszystkie wyroby wytwarzane są tradycyjną technologią co sprawia, że są bardzo trwałe i smaczne. Za „kiełbasę z Jagodnika” właściciel otrzymał w 2014 roku nagrodę Perły.
„Winnica Świdnicka”, która początkowo zajmowała obszar 40 arów, dziś zajmuje obszar blisko 4 ha, a średni roczny wyrób win, to około 10 tys. butelek. Winnica prowadzi również szkółkę hodowli sadzonek i należy do Sieci Zagród Edukacyjnych.
Dzięki współpracy z doradcami z Dolnośląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu, wizyty studyjne zlokalizowane były w gospodarstwach o różnorodnej produkcji, w należących do Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego Dolnego Śląska i tworzących lokalną markę żywnościową.
Wyjazd studyjny zorganizował, na zlecenie Regionalnego Sekretariatu Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. Udział wzięło 25 mieszkańców obszarów wiejskich i doradców z województwa podlaskiego.
Joanna Czarkowska