Sekretariat Regionalny KSOW w województwie podlaskim wspólnie z Podlaskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Szepietowie zrealizował w dniach 35 września 2013 roku wyjazd studyjny na Łotwę na temat „Dobre praktyki kulinarne w zakresie produktów regionalnych – wytwarzanie, marketing, sprzedaż bezpośrednia na Łotwie z uwzględnieniem rezultatów projektu FOODART”.
W wyjeździe uczestniczyło 26 osób, w tym drobni producenci żywności, przetwórcy, kwaterodawcy, doradcy i in. przedstawiciele sektora rolno-żywnościowego.
Wyjazd rozpoczął się od wizyty w gospodarstwie gościnnym „Bucefals”, funkcjonującym w branży cateringowej w oparciu o produkty domowe. Następnie udaliśmy się na spotkanie z menadżerem infrastruktury turystycznej w Piedzīvojumu Parks „Tarzāns” (wyciągi krzesełkowe, parki linowe, ściany wspinaczkowe i in.) w Sigulda. Pokazano nam, w jaki sposób w praktyce można wykorzystywać walory przyrodnicze (teren pagórkowaty) i historyczne regionu. Kolejnym punktem pierwszego dnia programu była wizyta w winiarni „Pīlādži”. Zaprezentowano nam tu metody produkcji, system sprzedaży i marketingu lokalnych napojów alkoholowych (produkt regionalny).
W drugim dniu w Sigulda miało miejsce spotkanie z zespołem projektu FOODART, zarządzanym przez oddział Łotewskiego Centrum Doradztwa i Szkoleń w Sigulda. Tutaj odbyły się wykłady (seminaria), które przybliżyły nam pracę łotewskich służb doradczych, z uwzględnieniem działań pod kątem produktu regionalnego, istotę, cele i działania projektu FOODART, a także inne ważne kwestie w tematyce działań projektowych i produktu regionalnego. Następnie udano się do obiektu turystycznego – restauracji „Rāmkalni”, partnera projektu FOODART. Miała miejsce pogadanka z kierownictwem obiektu i możliwość zapoznania się z miejscowymi produktami regionalnymi, serwowanymi w obiekcie. Następnie udano się do gospodarstwa „Priežkalni”, zajmującego się ekstensywną i drobnotowarową produkcją drobiu (m.in. lokalne rasy: kury, kaczki, gęsi) pod potrzeby miejscowych restauracji (mięso drobiowe jako produkt regionalny). W dalszej części wizyty udano się do obiektu turystycznego „Lejassilvēveri”, oferującego lokalne produkty turystyczne. Później uczestnicy wyjazdu zapoznali się z produktami regionalnymi masarni „Dimzas”. Była możliwość degustacji lokalnych wędlin i innych wyrobów mięsnych. W miejscowości Valmiera miało miejsce spotkanie w obiekcie turystycznym/restauracji „Rates varti”. Odbyły się tu dyskusje i pogadanki z kierownictwem obiektu, producentami produktów regionalnych z wykorzystaniem dyni (soki, przetwory i in.) i konopi (nasiona i in.). Ponadto miała miejsce dyskusja z przedstawicielem Agencji Planowania Rozwoju Regionu Vidzeme, szczególnie pod kątem rozwoju produktu klastrowego.
W trzecim dniu wizyty w Valmiera odbyło się spotkanie z menadżerem browaru produkującego regionalne piwo (jasne i ciemne) „Valmiermuizas”; rozmawiano nt. metody produkcji i systemu sprzedaży produktu. Następnie uczestnicy udali się do przedsiębiorstwa „Liela Muiža” słynącego z produkcji beczek, wykorzystywanych m. in. do przechowania produktów regionalnych (piwo, wino). Miał miejsce pokaz produkcji beczki. Końcowym punktem programu była wizyta w przedsiębiorstwie zielarskim „Sia Anatols”. Omówiono asortyment produktów zielarskich/ ziół, pozyskiwanych z regionu, metody ich produkcji i sprzedaży.
Oprócz interesujących wykładów (seminaria), pod okiem i opieką merytoryczną eksperta z Łotewskiego Centrum Doradztwa i Szkoleń p. Kristine Ragaine, uczestnikom przedstawione zostały przykłady i dobre praktyki funkcjonujące na Łotwie w zakresie produktu regionalnego. Uczestnicy zdobyli teoretyczną i praktyczną wiedzę, jak można wpływać na wzrost dochodów w przedsiębiorstwie/obiekcie/gospodarstwie, wykorzystując produkt regionalny, często włączany do oferty turystycznej regionów na Łotwie.
Ubezpieczonym uczestnikom zapewniono dojazd, wyżywienie, noclegi, materiały oraz tłumacza.
Tomasz Śnieciński