Polityka prywatności

Print Friendly, PDF & Email

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane dalej: RODO) informujemy, iż:

1) Administratorem Państwa danych osobowych jest Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie, Szepietowo-Wawrzyńce 64, 18-210 Szepietowo (zwany dalej: PODR w Szepietowie).

2) Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w PODR w Szepietowie możliwy jest pod numerem tel. 86 275 8905 lub adresem e-mail: edeptula@odr-szepietowo.pl.

3) Jakie dane są gromadzone?

Korzystający z naszych serwisów pozostają anonimowi tak długo, aż sami nie zdecydują inaczej. Wynikające z ogólnych zasad połączeń realizowanych w Internecie informacje zawarte w logach systemowych (np. adres IP) są przez PODR w Szepietowie wykorzystywane w celach technicznych, związanych z administracją i wyświetlaniem strony. Poza tym adresy IP są wykorzystywane do zbierania ogólnych, statystycznych informacji. Informacje podane w formularzu są wykorzystywane przez PODR w Szepietowie do niezbędnych kontaktów z użytkownikami strony oraz dane zawarte w wysyłanej do nas wiadomości e-mail. Na naszej stronie używamy technologii takich jak: pliki cookie do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu ułatwienia korzystania ze strony. Dane będą przetwarzane do czasu posiadania udzielonej zgody.

4) Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres potrzebny do wyświetlenia informacji na stronie, zapamiętania ustawień, zestawieniu statystyk.

5) Mają Państwo prawo żądania od administratora dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Mają Państwo prawo wniesienia skargi do UODO, gdy uzasadnione jest, że Państwa dane osobowe przetwarzane są przez administratora niezgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

6) W jaki sposób chronione są informacje? Formularz wypełniany przez użytkownika realizowany jest za pomocą szyfrowanego protokołu transmisji danych.

7) Państwa dane osobowe, co do zasady nie są przekazywane poza obszar EOG. PODR w Szepietowie nie będzie przekazywał Państwa danych osobowych podmiotom trzecim, chyba że będzie tego wymagało wykonanie umowy z PODR w Szepietowie. Dane zostaną przekazane w celu i w zakresie koniecznym do prawidłowego i należytego wykonania zawartej przez Państwa z PODR w Szepietowie umowy, oraz zostaną Państwo o tym fakcie powiadomieni. PODR w Szepietowie może przekazać Państwa dane związane z wyświetlaniem strony do usługi Google Analytics.

8) Wyrażenie zgody jest dobrowolne i w każdej chwili można ją wycofać.

Żelazo przeciw wiosennemu zmęczeniu – Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie

Żelazo przeciw wiosennemu zmęczeniu


Print Friendly, PDF & Email

Do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu niezbędne są zarówno składniki mineralne, jak i witaminy. Niektórych minerałów (żelazo, wapń, potas, magnez) nasz organizm potrzebuje więcej, i te nazywane są makroelementami. Innych (cynk, jod) mniej, i te noszą nazwę mikroelementów.
Niedobory żelaza w naszym organizmie powodują wiele różnorakich skutków: od wypadania włosów po atak serca. Nadmiar żelaza w organizmie może też być szkodliwy, lecz praktycznie zdarza się to niesłychanie rzadko.

Żelazo odpowiedzialne jest za „transport” tlenu do naszych komórek. To ono pomaga w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Jego brak w organizmie powoduje zmęczenie, osłabienie, anemię, bóle głowy, niedokrwistość. Dzienne zapotrzebowanie na nie to 10-15 mg. Zwiększa się ono u kobiet w ciąży i rekonwalescentów. Żelazo znajduje się praktycznie we wszystkim, co jemy, ale pamiętać należy, że aby ułatwić organizmowi jego przyswajanie, musimy łączyć produkty z zawartością żelaza z produktami bogatymi w witaminę C.

Bardzo dobrym źródłem żelaza są żółtka jaj, podroby (nerki, serca, wątróbki), kiełki pszenicy, suszone morele, sok ze śliwek, płatki owsiane, nasiona dyni, słonecznika, orzechy, rodzynki, migdały, ale także groch, fasola, natka pietruszki, ryby, razowy chleb, cykoria, jarmuż, brukselka, szpinak. Doskonała jest wątróbka cielęca, bo nie dość, że sama jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza, to podnosi także jego przyswajalność z jarzyn, kasz i zielenin. Syntetycznemu preparatowi żelaza nie ustępuje pokrzywa, która doskonale leczy anemię. W wypadku tej choroby znakomite rezultaty daje picie soku wyciśniętego z młodych pokrzyw (przed kwitnieniem) z dodatkiem wody i miodu. Można go przygotować na zapas i przez kilka dni przechowywać w lodówce. A oto kilka przepisów umożliwiających przygotowanie dań bogatych w żelazo:

Wątróbka z jabłkiem

60 dag wątróbki wieprzowej lub cielęcej, 1/2 szklanki mąki, 2 cebule, 2 jabłka, sól, pieprz, olej do smażenia, majeranek
Wątróbkę dokładnie opłukać, osuszyć, pokroić na plastry grubości ok. 1 cm. Cebule obrać, pokroić na krążki. Jabłka umyć, nie obierać, pokroić na cząstki, wydrążyć gniazda nasienne. Wątróbkę panierować w mące, obsmażyć na dobrze rozgrzanym oleju; zmniejszyć ogień, dodać cebulę i jabłka, przykryć, poddusić. Oprószyć solą i pieprzem, przed podaniem posypać posiekanym majerankiem.

Udka kurczaka w sosie owocowym
4 udka kurczaka, 4 łyżki śmietany, 50 g suszonych moreli bez pestek, 50 g suszonych śliwek bez pestek, rodzynki, sól, 1 łyżka soku z cytryny, szklanka lekkiego bulionu, 2 łyżki masła
Umyte i osuszone udka skropić sokiem z cytryny, natrzeć solą i zostawić na godzinę w chłodnym miejscu. Morele, śliwki i rodzynki zalać przegotowaną wodą i też zostawić na godzinę. Udka kurczaka nasmarować śmietaną, obsmażyć ze wszystkich stron na stopionym maśle, przełożyć do rondla, dodać osączone rodzynki, pokrojone w paseczki śliwki i morele. Zalać szklanką gorącego bulionu i dusić pod przykryciem. Pod koniec duszenia wlać pozostałą śmietaną i ewentualnie doprawić solą. Podawać z ryżem lub makaronem posypane posiekaną natką pietruszki.

Jajka faszerowane
3 jajka, 2 szklanki kiełków pszenicy, marchewka, cebula, 3 łyżki oleju, łyżka soku z cytryny, sól, pieprz, papryka w proszku, posiekana natka pietruszki
Jajka ugotować na twardo, przeciąć wzdłuż i wydrążyć żółtka. Przygotować farsz: kiełki, pokrojoną w plasterki marchewkę i cebulę zmiksować z olejem, sokiem z cytryny i ugotowanymi na twardo żółtkami. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Tak przygotowaną masą nadziać połówki białek, posypać papryką i pietruszką.

Sałatka z młodej pokrzywy
1/2 kg młodej pokrzywy, garść liści szczawiu, po 1 łyżce posiekanej natki pietruszki, koperku i szczypiorku, łyżka posiekanych orzechów laskowych,
na sos: 3-4 ząbki czosnku, 2 łyżki soku z cytryny, łyżka oliwy, sól, pieprz, po szczypcie pieprzu cayenne i cukru

Umyte listki pokrzywy wrzucić na 2-3 min. na osolony wrzątek, osączyć na sicie, posiekać, połączyć z poszatkowanym surowym szczawiem, zieleniną i orzechami. Czosnek utrzeć z solą, pieprzem, cukrem i pieprzem cayenne, wymieszać z sokiem z cytryny i oliwą. Polać sałatkę sosem, wymieszać, lekko schłodzić.

Maria Wykowska