Polityka prywatności

Print Friendly, PDF & Email

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane dalej: RODO) informujemy, iż:

1) Administratorem Państwa danych osobowych jest Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie, Szepietowo-Wawrzyńce 64, 18-210 Szepietowo (zwany dalej: PODR w Szepietowie).

2) Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w PODR w Szepietowie możliwy jest pod numerem tel. 86 275 8905 lub adresem e-mail: edeptula@odr-szepietowo.pl.

3) Jakie dane są gromadzone?

Korzystający z naszych serwisów pozostają anonimowi tak długo, aż sami nie zdecydują inaczej. Wynikające z ogólnych zasad połączeń realizowanych w Internecie informacje zawarte w logach systemowych (np. adres IP) są przez PODR w Szepietowie wykorzystywane w celach technicznych, związanych z administracją i wyświetlaniem strony. Poza tym adresy IP są wykorzystywane do zbierania ogólnych, statystycznych informacji. Informacje podane w formularzu są wykorzystywane przez PODR w Szepietowie do niezbędnych kontaktów z użytkownikami strony oraz dane zawarte w wysyłanej do nas wiadomości e-mail. Na naszej stronie używamy technologii takich jak: pliki cookie do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu ułatwienia korzystania ze strony. Dane będą przetwarzane do czasu posiadania udzielonej zgody.

4) Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres potrzebny do wyświetlenia informacji na stronie, zapamiętania ustawień, zestawieniu statystyk.

5) Mają Państwo prawo żądania od administratora dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Mają Państwo prawo wniesienia skargi do UODO, gdy uzasadnione jest, że Państwa dane osobowe przetwarzane są przez administratora niezgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

6) W jaki sposób chronione są informacje? Formularz wypełniany przez użytkownika realizowany jest za pomocą szyfrowanego protokołu transmisji danych.

7) Państwa dane osobowe, co do zasady nie są przekazywane poza obszar EOG. PODR w Szepietowie nie będzie przekazywał Państwa danych osobowych podmiotom trzecim, chyba że będzie tego wymagało wykonanie umowy z PODR w Szepietowie. Dane zostaną przekazane w celu i w zakresie koniecznym do prawidłowego i należytego wykonania zawartej przez Państwa z PODR w Szepietowie umowy, oraz zostaną Państwo o tym fakcie powiadomieni. PODR w Szepietowie może przekazać Państwa dane związane z wyświetlaniem strony do usługi Google Analytics.

8) Wyrażenie zgody jest dobrowolne i w każdej chwili można ją wycofać.

Wartościowy dodatek nie tylko do kanapek – Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie

Wartościowy dodatek nie tylko do kanapek


Print Friendly, PDF & Email

W okresie zimy i na przedwiośniu często nasilają się różne dolegliwości związane z przeziębieniem i ogólnym osłabieniem organizmu. Możemy w naturalny sposób zadbać o kondycję zdrowotną naszego organizmu, stosując odpowiednią dietę wzbogaconą o skiełkowane nasiona warzyw.

W dojrzałych, suchych nasionach niewiele jest witamin. Naukowo udowodniono, że podczas kiełkowania, uaktywnia się w nich wiele enzymów, dzięki którym zachodzą określone procesy: powstaje dużo witamin, zaś białka, tłuszcze i skrobia zostają rozłożone na prostsze związki. Składniki mineralne pochodzące z kiełków są lepiej przyswajalne przez organizm, niż pochodzące z samych nasion. Ponadto w takiej postaci są mniej kaloryczne.

W kiełkach wielu gatunków roślin jest zdecydowanie więcej składników mineralnych i witamin, niż w częściach jadalnych wyrośniętych już roślin. Dla przykładu w kiełkach brokuła powstaje około 200 razy więcej związku o nazwie sulforafan, który jest silnym antyutleniaczem o działaniu antyrakowym, niż w różach tego warzywa. Kiełki fasoli są z kolei bardzo bogatym źródłem witaminy C. 50 g kiełków fasoli zaspokoi całodniowe zapotrzebowanie organizmu na ten składnik.
Szczególnie polecane są kiełki fasoli, brokuła, rzodkiewki, rzodkwi, rzepy, rzeżuchy, soczewicy, słonecznika, zbóż gdyż zawierają one aktywne substancje lecznicze. Są to związki siarkowe, o działaniu bakteriostatycznym i bakteriobójczym. Ponadto obfitują w wit. C (do 70 mg w 100 g), wit. E, sole mineralne.

Spożywanie kiełków:
• zalecane jest w diecie przeciwcukrzycowej,
• pomocne jest w zapobieganiu miażdżycy,
• wskazane jest przy zapobieganiu chorobom nowotworowym,
• wpływa stymulująco na układ odpornościowy organizmu, a co za tym idzie – pomaga zwalczać infekcje, przeziębienia,
• pomaga w walce z chronicznym zmęczeniem,
• obniża poziom cholesterolu we krwi,
• ma korzystny wpływ na ogólny stan organizmu, skórę, włosy, paznokcie,
• dostarcza organizmowi wiele cennych składników: witamin i soli mineralnych.

Sam proces przygotowania nasion i ich kiełkowania nie jest bardzo skomplikowany. Wystarczy nawet zwykły słoik po dżemie. Należy tylko pamiętać, aby nasiona używane do kiełkowania nie były zanieczyszczone, nie opryskiwane środkami chemicznymi, a raczej pochodziły z upraw ekologicznych (ziarna zbóż).

Kolejność postępowania:

  • Nasiona przeznaczone do kiełkowania należy przebrać, usunąć uszkodzone, niewyrośnięte, o zmienionej barwie.
  • Nasiona umyć i przesypać do czystego słoika do 1/4-1/3 jego wysokości. Nie należy wsypywać zbyt dużej ilości nasion, ponieważ kiełkując zabierają później dużo miejsca i mogą nie pomieścić się w naczyniu.
  • Wlać do słoika przegotowaną, ciepłą wodę (nie gorącą!), i pozostawić na 12 godzin, a na otwór słoika założyć kawałek czystej gazy i obwiązać gumką.
  • Po 12 godzinach zlać wodę i ustawić słoik w ciepłym (18-22°C), zacienionym miejscu na ok. 12 godzin. Można nawet słoik osłonić grubym papierem, bowiem w ciemności nasiona lepiej kiełkują.
  • Po tym czasie ponownie zalać nasiona chłodną wodą, pozostawić na 10 minut, kilkakrotnie lekko potrząsnąć, po czym zlać wodę. Takie płukanie i zarazem nawadnianie kiełkujących nasion powtarzać należy 2 razy dziennie przez 2-6 dni, aż będą nadawały się do spożycia.
  • Przed przyrządzeniem do spożycia, kiełki wystawić należy na ok. 1-2 godziny na światło dzienne, aby wytworzył się w nich chlorofil.

Jeśli po upływie 4-6 dni nasiona nie wykiełkują, należy je wyrzucić gdyż mogą zostać porażone przez pleśń i nie nadawać się do spożycia.

Czasami kiełki mogą wytwarzać dość gęste, cienkie korzonki, ale nie należy ich mylić z pleśnią.
Wzbogacając dietę w kiełki, nie zapominajmy jednak o prawidłowym odżywianiu, które ma za zadanie dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych. Same kiełki nie są w stanie zapewnić kompletu witamin oraz składników mineralnych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, są jednak bardzo cennym dodatkiem do sporządzanych potraw i mogą być spożywane 3 razy dziennie.

Najczęściej kiełki stosuje się jako dodatek do różnych potraw. Mogą więc być dodawane do: kanapek, surówek, sałatek, past, zup, sosów.

Do ciepłych dań kiełki dodaje się już po ugotowaniu potrawy.

Joanna Czarkowska