Polityka prywatności

Print Friendly, PDF & Email

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane dalej: RODO) informujemy, iż:

1) Administratorem Państwa danych osobowych jest Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie, Szepietowo-Wawrzyńce 64, 18-210 Szepietowo (zwany dalej: PODR w Szepietowie).

2) Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w PODR w Szepietowie możliwy jest pod numerem tel. 86 275 8905 lub adresem e-mail: edeptula@odr-szepietowo.pl.

3) Jakie dane są gromadzone?

Korzystający z naszych serwisów pozostają anonimowi tak długo, aż sami nie zdecydują inaczej. Wynikające z ogólnych zasad połączeń realizowanych w Internecie informacje zawarte w logach systemowych (np. adres IP) są przez PODR w Szepietowie wykorzystywane w celach technicznych, związanych z administracją i wyświetlaniem strony. Poza tym adresy IP są wykorzystywane do zbierania ogólnych, statystycznych informacji. Informacje podane w formularzu są wykorzystywane przez PODR w Szepietowie do niezbędnych kontaktów z użytkownikami strony oraz dane zawarte w wysyłanej do nas wiadomości e-mail. Na naszej stronie używamy technologii takich jak: pliki cookie do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu ułatwienia korzystania ze strony. Dane będą przetwarzane do czasu posiadania udzielonej zgody.

4) Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres potrzebny do wyświetlenia informacji na stronie, zapamiętania ustawień, zestawieniu statystyk.

5) Mają Państwo prawo żądania od administratora dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Mają Państwo prawo wniesienia skargi do UODO, gdy uzasadnione jest, że Państwa dane osobowe przetwarzane są przez administratora niezgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

6) W jaki sposób chronione są informacje? Formularz wypełniany przez użytkownika realizowany jest za pomocą szyfrowanego protokołu transmisji danych.

7) Państwa dane osobowe, co do zasady nie są przekazywane poza obszar EOG. PODR w Szepietowie nie będzie przekazywał Państwa danych osobowych podmiotom trzecim, chyba że będzie tego wymagało wykonanie umowy z PODR w Szepietowie. Dane zostaną przekazane w celu i w zakresie koniecznym do prawidłowego i należytego wykonania zawartej przez Państwa z PODR w Szepietowie umowy, oraz zostaną Państwo o tym fakcie powiadomieni. PODR w Szepietowie może przekazać Państwa dane związane z wyświetlaniem strony do usługi Google Analytics.

8) Wyrażenie zgody jest dobrowolne i w każdej chwili można ją wycofać.

Podstawowe zasady profilaktyki zdrowotnej — cholesterol – Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie

Podstawowe zasady profilaktyki zdrowotnej — cholesterol


Print Friendly, PDF & Email

Rola w organizmie
Cholesterol to związek tłuszczowy, niezbędny do życia. Występuje we wszystkich komórkach organizmu. Spełnia, więc odpowiednie zadania w naszym ciele:
• uczestniczy w budowie błony komórkowej,
• wchodzi w skład tkanki nerwowej i mózgowej,
• bierze udział w tworzeniu hormonów
• wpływa na tworzenie się kwasów żółciowych (ma wpływ na trawienie pokarmów),
• decyduje o powstawaniu witaminy D w organizmie,
• ma wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego.

Jego nadmiar powoduje w organizmie niekorzystne zmiany: tworzenie się blaszek miażdżycowych, w konsekwencji zwężenie naczyń krwionośnych i niedotlenienie serca, powstawanie kamieni żółciowych.

Podobnie ma się rzecz ze zbyt niskim poziomem cholesterolu, który może doprowadzić do zaburzeń metabolicznych, napadów agresji, zwiększać podatność na infekcje.

Sam cholesterol jest produkowany w organizmie głównie w wątrobie, w jelicie cienkim i w skórze oraz dostarczany wraz z pożywieniem. Jego nadmiar usuwany jest wraz z żółcią po przemianie do kwasów żółciowych.

Cholesterol jako substancja tłuszczowa jest nierozpuszczalny we krwi, więc dociera do wszystkich komórek organizmu za pomocą nośników — tzw. lipoprotein.

Istnieją różne rodzaje lipoprotein (wbrew potocznym opiniom nie są to rodzaje cholesterolu, lecz nośniki odpowiedzialne za jego transport w organizmie):
• prebeta – lipoproteiny o bardzo małej gęstości (VLDL) produkowane są głównie przez komórki wątroby. U człowieka ulegają przekształceniu w LDL.
• beta – lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL) zwane są powszechnie „złym cholesterolem”, gdyż transportują cholesterol do organów i komórek, w których jest on poddawany dalszym przemianom. Największa część cholesterolu we krwi jest połączona z LDL. Gdy w organizmie jest nadmiar cholesterolu, LDL nie jest w dostatecznym stopniu przejmowany przez komórki, lecz cyrkuluje we krwi. Ten nadmiar jest wtedy odkładany w ścianach tętnic, prowadząc w ten sposób do rozwoju miażdżycy.
• Alfa-lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL) syntetyzowane i wydzielane przez wątrobę i jelita — usuwają cholesterol ze ścian naczyń przenosząc nadmiar cholesterolu z komórek do wątroby. W wątrobie są poddawane przemianom, po których cholesterol może być wreszcie wraz z żółcią wydalony z organizmu. HDL wspomagając wydalanie cholesterolu, spełnia tym samym funkcje ochronne przed miażdżycą. Ten typ jest nazywany „dobrym cholesterolem”.

Ile cholesterolu
Ogólną normą jest zawartość cholesterolu w ilości 190 mg/dl i mniej, przy czym warto zbadać ilość HDL i LDL.
• minimalne ilości HDL to 35-70 mg/dl u mężczyzn, zaś u kobiet 40-80 mg/dl, ale im więcej, tym lepiej;
• maksymalne ilości LDL to mniej niż 135 mg/dl.

Podwyższony poziom cholesterolu całkowitego i LDL zalicza się do najważniejszych czynników ryzyka choroby wieńcowej. Miażdżyca powoduje zwężenie tętnic i pogorszenie przepływu krwi, a w konsekwencji niedotlenienie i niedożywienie narządów. Na brak tlenu wrażliwe są szczególnie mózg i serce. W miejscach zwężenia tętnic przez złogi cholesterolowe mogą powstawać skrzepy blokujące przepływ krwi. Może to grozić udarem mózgu lub zawałem.

Nadmiar cholesterolu występuje u osób z rodzinną skłonnością do chorób serca, z otyłością czy cukrzycą. Wadliwa dieta z wysokim spożyciem tłuszczów zwierzęcych zawierających cholesterol, a zbyt niskim spożyciem ryb, produktów pochodzenia roślinnego, wpływa na podniesienie poziomu cholesterolu i zwiększenie krzepliwości krwi. Wysokie ciśnienie krwi i palenie papierosów powoduje uszkadzanie błony wewnętrznej tętnic, co sprzyja przenikaniu do nich cholesterolu.
Należy, zatem dążyć za pomocą diety i leczenia farmakologicznego do jego obniżenia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko zawału serca, udaru mózgu i zgonów wywołanych tymi chorobami.

Jak postępować, aby utrzymać odpowiednie stężenie cholesterolu we krwi
Przede wszystkim unikać nadmiaru tłustych potraw i zbyt dużych dawek produktów pochodzenia zwierzęcego, zawierających nasycone kwasy tłuszczowe (ich źródłem są tłuste mięsa i wędliny, potrawy smażone na maśle, smalcu, słoninie czy margarynach twardych). Nie poleca się podrobów, tłustych wyrobów cukierniczych, pełnotłustego mleka i jego przetworów, np. śmietany, serów żółtych i topionych, konserw mięsnych, pieczywa białego. Należy unikać stresu, zdenerwowania, gdyż są to czynniki wybitnie sprzyjające znacznemu podnoszeniu się stężenia cholesterolu we krwi.
Nie ma jednak potrzeby całkowitej eliminacji cholesterolu pokarmowego z naszej diety, trzeba tylko ograniczyć jego spożycie.

Co zatem powinno się spożywać?
• Kasze, ciemne pieczywo, płatki — zawierają błonnik pokarmowy, który zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi.
• Owoce i warzywa — zawierają błonnik oraz witaminy, wśród których beta-karoten i witamina C i E działają antymiażdżycowo.
• Mleko i produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, margaryny miękkie.
• Oleje roślinne i ryby (gotowane, wędzone, z rusztu) zawierają kwasy tłuszczowe wielonienasycone działające przeciwmiażdżycowo.
• Oliwę z oliwek — źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych o działaniu przeciwmiażdżycowym.
• Chude mięso (np. kurczaki, ale bez skórki zawierającej dużo cholesterolu) i chudą wędlinę (np. polędwicę).
• Potrawy gotowane, duszone, pieczone w folii lub na ruszcie.
• Dieta powinna obfitować w produkty pochodzenia roślinnego, gdyż nie zwierają one cholesterolu.
W dziennej dawce żywieniowej nie powinno spożywać się więcej niż 300 mg cholesterolu.

Dla przykładu zawartość cholesterolu w niektórych produktach: szklanka mleka 3,5% tłuszczu — 35 mg cholesterolu, szklanka mleka 0,5% tłuszczu — 5 mg cholesterolu; sery żółte: 100 g sera Camembert — 73 mg, Fety — 89 mg, Rokpola — 99 mg; sera twarogowego chudego — 2 mg, tłustego — 37 mg, jajo kurze całe (100 g) — 360 mg (tu warto nadmienić, że jajo kurze zawiera w swoim składzie duże ilości lecytyny, która częściowo unieszkodliwia cholesterol), 100 g porcje: golonki, boczku, żeberek lub karkówki — 66 mg cholesterolu, piersi kurczaka — 58 mg, udek z kurczaka — 84 mg, pasztet wieprzowy — 370 mg, wątróbka wieprzowa — 354 mg.

Joanna Czarkowska