Polityka prywatności

Print Friendly, PDF & Email

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane dalej: RODO) informujemy, iż:

1) Administratorem Państwa danych osobowych jest Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie, Szepietowo-Wawrzyńce 64, 18-210 Szepietowo (zwany dalej: PODR w Szepietowie).

2) Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w PODR w Szepietowie możliwy jest pod numerem tel. 86 275 8905 lub adresem e-mail: edeptula@odr-szepietowo.pl.

3) Jakie dane są gromadzone?

Korzystający z naszych serwisów pozostają anonimowi tak długo, aż sami nie zdecydują inaczej. Wynikające z ogólnych zasad połączeń realizowanych w Internecie informacje zawarte w logach systemowych (np. adres IP) są przez PODR w Szepietowie wykorzystywane w celach technicznych, związanych z administracją i wyświetlaniem strony. Poza tym adresy IP są wykorzystywane do zbierania ogólnych, statystycznych informacji. Informacje podane w formularzu są wykorzystywane przez PODR w Szepietowie do niezbędnych kontaktów z użytkownikami strony oraz dane zawarte w wysyłanej do nas wiadomości e-mail. Na naszej stronie używamy technologii takich jak: pliki cookie do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu ułatwienia korzystania ze strony. Dane będą przetwarzane do czasu posiadania udzielonej zgody.

4) Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres potrzebny do wyświetlenia informacji na stronie, zapamiętania ustawień, zestawieniu statystyk.

5) Mają Państwo prawo żądania od administratora dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Mają Państwo prawo wniesienia skargi do UODO, gdy uzasadnione jest, że Państwa dane osobowe przetwarzane są przez administratora niezgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

6) W jaki sposób chronione są informacje? Formularz wypełniany przez użytkownika realizowany jest za pomocą szyfrowanego protokołu transmisji danych.

7) Państwa dane osobowe, co do zasady nie są przekazywane poza obszar EOG. PODR w Szepietowie nie będzie przekazywał Państwa danych osobowych podmiotom trzecim, chyba że będzie tego wymagało wykonanie umowy z PODR w Szepietowie. Dane zostaną przekazane w celu i w zakresie koniecznym do prawidłowego i należytego wykonania zawartej przez Państwa z PODR w Szepietowie umowy, oraz zostaną Państwo o tym fakcie powiadomieni. PODR w Szepietowie może przekazać Państwa dane związane z wyświetlaniem strony do usługi Google Analytics.

8) Wyrażenie zgody jest dobrowolne i w każdej chwili można ją wycofać.

Kasze – Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie

Kasze


Print Friendly, PDF & Email

Ziarna zbóż zawierają w swoim składzie przede wszystkim węglowodany w postaci złożonej, najbardziej wskazane z punktu żywieniowego, bowiem powolny proces uwalniania ich w trakcie trawienia do krwi, sprawia że mózg ma stały dostęp do potrzebnego mu „paliwa”. Ponadto ziarna zbóż zawierają białko i wiele składników mineralnych oraz witamin.
W trakcie obróbki, ziarna tracą wiele ze swoich „skarbów”, a przy produkcji mąki najwięcej.
Przetwory zbożowe, a więc i kasze są w podstawie piramidy żywienia, i powinny być podstawą codziennego menu. Mają zasadniczy wpływ na bilans energetyczny i witaminowy organizmu, pośrednio wpływają na odporność organizmu i system immunologiczny.

Kasze leczą…
Produkty te zawierają wiele składników, takich jak:
• Błonnik – oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji, chroni przed nowotworem układu trawiennego, obniża poziom cholesterolu, reguluje perystaltykę jelit, usuwa produkty przemiany materii. Kasze grube pomagają w walce z zaparciami, zapobiegają tworzeniu się polipów w jelicie grubym.
• Witaminy z grupy B – likwidują stres, zapobiegają zmęczeniu i depresji, korzystnie wpływają na układ odpornościowy.
• Magnez – wzmacnia układ nerwowy i krwionośny, hamuje rozwój osteoporozy.
• Rutyna – walczy z wolnymi rodnikami, zapobiega starzeniu się organizmu, wzmacnia naczynia krwionośne.

Rodzaje kasz

Kasze krupy, uzyskane przez usunięcie łuski z całego ziarna i ewentualne polerowanie. Do tej grupy należą pęczak (z jęczmienia, pszenicy), kasza jaglana, gryczana, ryż.
Kasze łamane, to kasze o większym stopniu rozdrobnienia. Należą do tej grupy kasze z jęczmienia: mazurska, wiejska, perłowa; kasza manna, kuskus (z pszenicy), grysik (z kukurydzy), kasza krakowska (z gryki).
Kasze gniecione, inaczej płatki: ryżowe, owsiane, jęczmienne, pszenne.

Z uwagi na właściwości odżywcze, najbardziej wartościową jest kasza gryczana. Zawiera białko, witaminy B1, B2, PP i wiele składników mineralnych (fosforu, wapnia, żelaza), pewne ilości tłuszczu i skrobię. Kasza gryczana nie prażona ma więcej witamin, które podczas obróbki cieplnej są niszczone w 50%. Kasza ta jest wskazana dla osób cierpiących na kruchość naczyń krwionośnych, żylaki, hemoroidy. Na drugim miejscu pod względem wartości odżywczych jest kasza jaglana, ma nieco mniej substancji odżywczych niż kasza gryczana, jednak jest również bardzo cenna. Ma tę zaletę, że może być stosowana w diecie bezglutenowej (podobnie jak kukurydziana). Nie powoduje wzdęć, jest lekkostrawna. Zawiera dość dużo krzemu, który dodatnio wpływa na stan zębów, paznokci, włosów i skóry. Następną w kolejności jest kasza jęczmienna, która w porównaniu z dwoma pierwszymi zawiera mniej białka, wapnia i żelaza. Jednak zawiera błonnik rozpuszczalny, który obniża poziom cholesterolu we krwi.
Kasze są bogatym źródłem białka, ale będzie ono w pełni wykorzystane, gdy podamy je z produktami zawierającymi białko zwierzęce (mleko, sery, jaja, kefir, mięso).

Przygotowując obiad z udziałem kasz warto pamiętać, aby nie włączać ich do każdego dania a tym samym uniknąć monotonności. Nie powinno być tak, że w zupie jest pęczak, do drugiego dania ryż, a na deser manna z sokiem owocowym. Niech tylko jedno z dań zawiera kaszę.

Kasze w kuchni
Nie ma kaszy, która nadawałaby się do wszystkiego. Warto więc wiedzieć jaki rodzaj do czego użyć. Kasze gruboziarniste najlepsze są ugotowane na sypko, jako dodatek do warzyw, mięs czy sosów, czyli w zastępstwie ziemniaków. Kasze drobne nadają się na kleiki oraz jako dodatek do zup i sałatek, oraz do deserów. Przed gotowaniem grube kasze powinny być opłukane. Kaszę jaglaną, z uwagi na jej lekko gorzkawy smak można po wypłukaniu wrzucić do wrzątku, zagotować i odcedzić, a potem już wykorzystać do przygotowania posiłku.

Joanna Czarkowska